Wednesday, October 27, 2010

Amaran Osama terhadap Perancis susulan haram purdah, pembabitan di Afghan

DUBAI: Osama Bin Laden, memberi amaran kepada Perancis bahawa rancangan negara itu mengharamkan pemakaian purdah di tempat awam dan pembabitan mereka dalam peperangan di Afghanistan membolehkan tindakan ganas di ambil ke atas warga negara Perancis.

Perancis menyuarakan kebimbangan dan mendesak keperluan untuk mengambil langkah berjaga-jaga, sambil menambah, bagaimanapun pihak berkuasa negara itu sedang mengesahkan ketulenan amaran terbabit.

Dalam satu rakaman audio yang disiarkan menerusi televisyen AL-Jazeera, Osama berkata, penculikan bulan lalu terhadap tujuh warga asing, lima daripadanya warga Perancis di Sahara, utara Niger adalah sebagai satu amaran. - AFP

(sumber daripada Berita Harian 28/10/2010)

Tindakan pengharaman pemakaian hijab ini bukan sahaja berlaku di Perancis tetapi juga "berjangkit" di Australia serta menular di beberapa buah daerah di Amerika Syarikat dan negara-negara Eropah. ternyata Islamfobia telah mencapai suatu tahap membimbangkan sehingga seorang muslim yang ingin menunaikan solat 5 waktu itu dikatakan Pengganas? dimana letaknya demokrasi dan kebebasan hak beragama di mata pemimpin-pemimpin ini, sedangkan dipentas dunia mereka ini mengaku sebagai negara yang liberal, bertunjangkan hak asasi kemanusiaan?

Lebih pelik... mengapa seorang pengganas dan militan seperti Osama bin Laden ini sahaja yang lantang menentang undang-undang orang barat ini? dimana peranan Liga Arab, OIC dan NAM berhadapan dengan isu Syariah Islam yang di perlekeh-lekehkan oleh Barat?

Kita di Malaysia sungguh beruntung kerana negara masih lagi berpegang dengan ISLAM SEBAGAI AGAMA RASMI... dan terikat kemas dalam Perlembagaan Persekutuan. Disini kita bebas mengamalkan agama dan kepercayaan masing-masing (itu pun masih ada yang tidak puas hati)... sungguh hairan mengapa ada puak-puak seperti Hindraf cuba untuk menumbangkan kerajaan hari ini, walhal semua kepentingan kaum dinegara ini masih diambil kira oleh pihak Kerajaan. Cuba bayangkan... tanpa Kerajaan sekarang apa akan jadi dengan Negara kita...

maka berbalik dengan isu tadi... apakah peranan kita sebagai negara Islam? mendengar saja?

1 comment:

  1. Islam cuma agama rasmi sahaja...fikir2kan lah..

    ReplyDelete