Tuesday, October 26, 2010

Pemahaman Cukai Dalam Islam...

Perlu diingat bahawa dalam sebuah negara Islam yang hakiki, adalah harus atau DIBENARKAN bagi pemerintah sesebuah negara Islam untuk membenarkan penduduk bukan Islam dalama negaranya menjual arak kepada sesama mereka DENGAN SYARAT ia diiktiraf oleh agama mereka. Dari sudut percukaian pula, adalah DIBENARKAN atau harus pihak kerajaan Islam tadi menerima cukai hasil perniagaan arak tadi memandangkan ia dikutip menurut peruntukan hukum Islam yang sohih. Harta tersebut boleh digunakan untuk maslahat awam termasuk membayar gaji kakitangan awam tanpa sebarang masalah. [/b]



Ustaz Zaharuddin.net ni memang tersohor tak bersumber. Kalau boleh dia nyatakan sumber yang DIBENARKAN.DENGAN SYARAT, macam mana Islam boleh membenarkan perniagaan Arak dalam negara dan boleh pula Negara Islam menerima cukai arak.



Betulkah benda2 ini pernah berlaku di zaman Rasullulah , Kulafa Ar-Rasidin dan sesudahnya? atau berlaku dalam pemahaman Ustaz Zaharuddin.net sahaja ?



Ahludz-Dzimmah atau orang non-muslim yg duduk dalam negara Islam tidak pernah dibebankan dengan cukai, mereka hanya diminta membayar Jizyah.



Dalam kitab Mukhtar as-Shihhah disebutkan, bahwa jizyah adalah sesuatu yang diambil dari Ahludz-Dzimmah., Ibn Qudamah menjelaskan, bahwa jizyah adalah wazhafah (kompensasi) yang diambil tiap tahun dari orang kafir karena dia menetap di dalam Dar al-Islam. Imam an-Nawawi, ketika ditanya tentang bagaimana bentuk akad negara dengan Ahludz-Dzimmah, beliau menjelaskan: "Saya menetapkan Anda untuk menetap di Dar al-Islam, atau saya mengizinkan Anda untuk tinggal di sana, dengan syarat Anda harus membayar jizyah dan tunduk pada hukum Islam."



Jadi boleh kemukakan pertanyaan kepada Ustaz Zaharuddin, Hukum Islam mana yang membenarkan orang berniaga arak dan boleh pungut cukai arak dalam negara Islam



Dari uraian di atas jelas sekali, bahwa logika pengambilan jizyah sebagaimana yang dikemukakan oleh para fuqaha' di atas adalah terkait dengan izin dan legalitas yang diberikan oleh Negara Islam kepada orang kafir yang menjadi Ahludz-Dzimmah. Dzimmah adalah jaminan negara kepada mereka, yang dianggap "orang asing" atau "bukan pemilik", untuk menetap di wilayah Dar al-Islam, yang merupakan milik orang Islam, dengan tetap bebas menjadi orang kafir, berakidah, beribadah, berpakaian, makan, minum dan menikah dengan tatacara kufur dan bukan tatacara Islam. Mereka tidak akan dipaksa untuk meninggalkan semuanya itu. Untuk mendapatkan jaminan tersebut, mereka harus membayar jizyah kepada negara. Namun, di luar tatacara tersebut, semua warga negara, baik Muslim maupun non-Muslim wajib tunduk dan patuh pada sistem perundang-undangan negara. Inilah jaminan atau dzimmah yang diberikan oleh Islam kepada mereka.



Selain itu, harus dicatat, bahwa jizyah hanya dipungut dari: lelaki, balig dan berakal. Jizyah tidak akan diambil dari perempuan, anak-anak dan orang gila. Jizyah juga hanya diambil dari orang yang mampu. Yang tidak mampu justru akan mendapatkan nafkah dari negara. Ini berbeza sekali dengan konsep dan praktik cukai dalam sistem negara sekular atau negara-negara kafir, karena dalam praktiknya, cukai tidak pandang bulu; berlaku untuk laki-laki dan perempuan, kaya dan miskin, dewasa dan anak-anak.





Selain itu, dalam pemungutannya, jizyah pun ada kadar dan ukurannya. Yang masuk kategori kaya (kelas atas) ditetapkan 4 Dinar (x 4.25 gram emas) atau 17 gram emas, (tukarlah nilai emas ke ringgit malaysia). Yang masuk kategori sedang (kelas menengah) ditetapkan 2 Dinar atau 8,50 gram emas,. Yang masuk kategori mampu, tetapi di bawah kelas menengah, ditetapkan 1 Dinar atau 4,25 gram emas, Juga harus dicatat, bahwa jizyah hanya dipungut sekali dalam setahun. Itu pun tidak boleh dipungut lebih dari kadar yang telah ditetapkan di atas.



Inilah hukum Islam tentang jizyah. Perlu ditambahkan, bahwa sebagai warga negara Khilafah, orang kafir hanya dikenakan jizyah. Jika mereka mempunyai tanah pertanian maka selain jizyah, mereka harus membayar kharaj, sebagai kompensasi dari penghasilan tanah pertanian mereka. Namun, mereka tidak terkena dharibah . Sebaliknya, orang Islam dikenakan zakat fitrah perkepala dan zakat mal untuk harta mereka. Untuk tanah pertanian mereka, mereka akan dikenakan 'usyur, jika tanah mereka berstatus tanah "usyriyyah", atau kharaj, jika tanah mereka berstatus tanah kharajiyyah. Selain itu, jika tabungan negara dalam defisit, negara bisa mengambil dharibah dari umat Islam, khusus untuk laki-laki, balig, dewasa dan mampu.



Orang non-muslim pun mendapat rahmat dari sistem Islam.





Disunting dari :http://konsultasi.wordpress.com/Konsultasi IslamMengatasi Masalah dengan Syariah



Catatan kaki:



1 ?Abdul Wahhab Khallaf, As-Siy?sah as-Syar?iyyah, Muassasah ar-Risalah, Beirut, cet. V, 1993, hal. 71; Muhammad Khair Haikal, Al-Jih?d wa al-Qit?l f? as-Siy?sah as-Syar?iyyah, Dar al-Bayariq, Beirut, cet. II, 1996, I/677.



2 Ar-Razi, Muhktar as-Shihhah, hlm. 86.



3 Wazhafah ini adalah pekerjaan (tenaga/jasa), gaji, makanan ataupun yang lain yang ditetapkan untuk diberikan oleh orang Kafir yang menjadi Ahludz-Dzimmah.



4 Ibn Qudamah, Al-Mughni, X/567.



5 An-Nawawi, Al-Minhaj (Mughni al-Muhtaj), IV/242.



6 Abdul Qadim Zallum, Al-Amwal fa Dawlah al-Khil?fah, Dar al-Ilm li al-Malayin, Beirut, cet. II, 1988, hlm. 69.



7 Ibid, hlm. 70-71.



Sumber : www.hizbut-tahrir.or.id



Masih mencari2 sumber yg membenarkan perniagaan arak dalam negara Islam, seperti yg dinyatakan oleh Ustaz Zaharuddin. Tak pernah jumpa. ;) kalau ada sesiapa pernah jumpa boleh share sama2 ilmu tersebut untuk kebaikan bersama.Wallhu a'lam.



_____________________________________________________________________________________________



post ini dipetik daripada blog Malaysianbiker.com ditulis oleh abol...



Secara Harfiah, kutipan cukai daripada sumber haram (judi, arak, dsb) sebenarnya diharamkan dalam Islam... hanya dibenarkan adalah kutipan dharibah (berdasarkan artikel) yang dikutip hanya kepada orang Islam dalam semua peringkat kategori JIKA kerajaan menghadapi masalah keewangan (defisit tinggi). ini bermakna mereka daripada non-muslim mendapat keselesaan daripada kerajaan Islam yang hanya membayar Jizyah sekali dalam setahun.

1 comment:

  1. Lepas nie arak bebas cukai la kan? Best la dapat arak murah. Cukai rokok pun xde jugak la camtu? lagi best

    ReplyDelete